Kålltorp, Göteborg, Sverige

martin@everydayinstitute.se

Kostnadsfri utbildning i "lagom"-vetenskapligt vardagslärande - Designed Action Sampling

– Lär dig en ny kraftfull ”lagom”-vetenskaplig metod på 10 eller 20 veckor, tillsammans med andra förändringsledare – både forskare, verksamhetsutvecklare och ledare/chefer

– Denna metod för vardagslärande genom beforskning beskrivs i den fritt tillgängliga handboken ”Den Vetenskapande Medarbetaren”, och hjälper er att stärka lärandet i organisationen

– Metoden ger en djupare förståelse kring underliggande orsaker till olika upplevelser och handlingar hos kollegorna, särskilt under förändringsperioder och vid prövning av nya idéer

– Beforskning av er vardag via skriftliga reflektioner gör lärande och personlig utveckling synligt på ett kraftfullt men enkelt sätt – ni får djupa insikt i varandras djupa tankar

Översikt

Denna utbildning ger dig möjlighet att fördjupa dina kunskaper i en vardaglig forskningsmetod som kallas Designed Action Sampling (DAS). Detta är en metod som är särskilt lämplig för praktiker, eftersom den på ett enkelt sätt omvandlar vardagliga känslomässiga handlingar till insikter och mönster via analyserbar data.

Du kommer att lära dig att ta rollen som studieledare i DAS som utformar handlingsbaserade uppgifter för deltagare. De skrider till handling och skriver mikroreflektioner efteråt. Detta resulterar i finkornig empirisk data, som ni sedan genom kollektiv analys använder för att sprida varandras djupa insikter bland deltagarna.

DAS är en omtyckt och välanvänd metod för att fånga beprövad erfarenhet hos praktiker, och som har forskats fram på Chalmers. Metoden har hjälpt tusentals ledare inom olika sektorer att göra handlingsbaserade lär- och utvecklingsprocesser mer synliga.

Metoden Designed Action Sampling (DAS)

En DAS-studie består av tre steg: (1) utforma handlingar för andra som sedan (2) agerar och (3) samlar in data om effekterna efteråt. Varje studie involverar två roller; en till fem studieledare och omkring 15-100 deltagare. Studieledare kan vara professionella utvecklingsledare, chefer, experter, lärare, rektorer, coacher eller forskare. Deltagare kan vara anställda, studenter, lärare eller andra som deltar i en process präglad av osäkerhet och lärande. De tre stegen är följande :

  • Design. I det första steget utformar studieledarna 5-15 handlingsorienterade uppgifter för en grupp deltagare. Det ska vara uppgifter som anses lämpliga, meningsfulla och utvecklande för dem.
  • Action. Sedan bjuds deltagarna in att agera och prova uppgifterna i praktiken, och reflektera skriftligt efteråt. Alla deltagare får individuell återkoppling från studieledarna på varje reflektion.
  • Sampling. Slutligen, i det tredje steget, analyserar studieledare och deltagare tillsammans urvalet av cirka 75-1500 skriftliga mikroreflektioner. De formulerar insikter och omdesignar uppgifterna så att de kan fungera bättre nästa gång. Sedan börjar det om igen.

DAS beskrivs i många olika publikationer – en nyligen utgiven bok på svenska, ett par bokkapitel och en videoserie och i en publicerad vetenskaplig artikel. Det finns också många publicerade studier och bokkapitel där DAS har använts som metod för att samla in och analysera data.

Olika användningsområden

Designed Action Sampling har använts för många olika syften, både inom utbildning och i arbetslivet, och av både forskare och praktiker. En gemensam nämnare är att metodiken hjälper till att göra lär- och utvecklingsprocesser synliga, och att den kan stärka olika typer av samhällsutvecklande stödinsatser. När mänskligt lärande blir till en nyckelkomponent i utvecklingsarbetet så når arbetet längre. Några tillämpningar av DAS som vi hittills setts, med anställda (t ex lärare, socionomer, chefer), inkluderar:

  • Stärka anställdas kompetensutveckling genom att väva in den i deras vardagliga arbete och vetenskapligt följa upp dess effekter
  • Ersätta medarbetarundersökningar med digitala förtroendefulla chef-medarbetardialoger
  • Följa grupplärande i kollektiv form med en vetenskaplig metodik
  • Genomföra sociala experiment med kunder eller brukare för att bättre förstå värdeskapande processer
  • Kvalitetsförbättring genom att ta bort vissa interna rapporter och ersätta med reflektionsbaserad kollektiv analys

Några pedagogiska tillämpningar av DAS som hittills setts, med studenter, inkluderar:

  • Underlätta handlingsbaserad pedagogik i grundskola, gymnasium och på universitetsnivå
  • Stödja reflekterande bedömning i handlingsbaserad utbildning som yrkesutbildning, särskilt vid praktik
  • Hjälpa lärare som arbetar med arbetsintegrerat lärande som en central del av sin pedagogiska approach

– > Efter genomförd utbildning kommer du att ha en plan för hur du ska leda din organisations första DAS-studie.

Kostnadsfri utbildning

Detta är en helt kostnadsfri 10- eller 20-veckors utbildning som består av att läsa en kort handbok i DAS, titta på anpassade videor och genomföra olika handlingsuppgifter som hjälper dig att planera en DAS-studie i din kontext. Processen består av tio enkla steg över 10 eller 20 veckor, som alla kan granskas här och nu i detalj. Allt material finns tillgängligt på denna webbplats för dig att fördjupa dig i när som helst.

Om du bestämmer dig för att gå med i utbildningen får du reflektera över hur det går i en reflektionsgrupp ihop med andra deltagare, via den reflektionsplattform vi använder (Loopme). Du skriver en kort reflektion för vart och ett av de tio stegen. För varje steg får du sedan återkoppling från våra utbildningsledare.

Varje vecka (eller varannan vecka) får du också ett mejl från oss med alla uppgifter som förväntas den veckan. Du behöver avsätta cirka 1 timme i veckan för din egen professionella utveckling för att kunna följa denna utbildning. Det är en stor fördel om ni är två eller fler personer från samma organisation som deltar, eftersom ni då kan diskutera alla steg tillsammans.

Utbildningen startar så fort du har anmält dig. Om ni är fler än en person som ska börja, se till att anmäla er samtidigt, eftersom utbildningen startar omedelbart – automatiskt – efter att du anmält dig.

Hur komma igång

Du börjar helt enkelt genom att skriva in dina uppgifter i formuläret nedan. Direkt får du då ett mail med vidare instruktioner. Vi har just nu en utbildning som tar 10 veckor – ”Beforskarutbildning snabb” heter den. Inom kort kommer också en långsammare version som tar 20 veckor. Om du vill tjuvkika på vad du kommer få göra i denna utbildning kan du titta på Loopme-innehållspaketet via denna knapp:

Coachning

  • Vi kommer att ge individuell digital återkoppling på dina reflektioner efter varje genomfört steg.
  • Vi kommer också att försöka ge individuellt stöd kring den beforskningsplan du utvecklar som en del av denna utbildning. Vi hjälper så många vi hinner, men om vi får ont om tid så kommer vi att prioritera de planer som vi finner mest intressanta och genomarbetade.

Community

Deltagare i denna utbildning brukar vara engagerade förändringsledare som delar en passion för innovativ utveckling av forskning, praktik och lärande. Detta bygger upp en stark community av handlingsorienterade personer som hjälper varandra att lyckas i en mängd olika sammanhang. Du kommer att bjudas in att gå med i denna gemenskap efter att du slutfört DAS-utbildningen.

Diplom

Alla deltagare som har slutfört utbildningen får ett diplom via Everyday Institute.

Kostnadsfritt

Hur kan allt detta vara gratis? Jo, Everyday Institute är en icke-vinstdrivande organisation med ett tydligt mål att sprida forskning om hur människor kan integrera lärande i sin vardagliga arbetsmiljö. Därför är detta utbildningsprogram kanske det viktigaste vi kan göra. Så länge vi kan hantera volymerna kommer vi att tillhandahålla det kostnadsfritt.

Om du slutför utbildningen finns det en ”risk” att du blir intresserad av att göra ytterligare saker som kommer att kosta lite pengar. Men det är helt upp till dig. Det är absolut möjligt att fortsätta använda DAS utan någon kostnad alls. Det kostar inget att använda sin nyvunna kunskap om hur man designar utvecklingsarbete på ett mer vetenskapligt och strukturerat vis. Men du kan bli så ”fast” att du vill hitta en liten budget för:

  • Communitykostnad. Du kanske vill gå med i en community av DAS-studieledare. Det finns en liten årlig avgift för att täcka det praktiska arbetet som är förknippat med detta. Du kan gå med eller lämna vilket år som helst. Du måste ha slutfört utbildningen för att gå med (eller visa bevis på måttlig erfarenhet av DAS).
  • Kostnad för digitalt verktyg. Du kanske vill använda ett reflektionsverktyg för att samla in data genom DAS-studier – du kan såklart välja vilket verktyg du vill, men vi använder själva ett verktyg som är anpassat för DAS, och det heter Loopme. De tar ut en liten avgift för att använda detta verktyg för att täcka kostnaden för programmerare som gör verktyget tillgängligt och för att stödja användare.

Missa inte denna unika möjlighet att få expertkunskap om hur du kan stärka din organisations utvecklingskapacitet med en ny och kraftfull vetenskaplig metod.

De tio stegen - varje eller varannan vecka

1) Introduktion till Designed Action Sampling (DAS)

Varför ska vi forska i vårt eget arbete? Vi har ju redan fullt upp. Schemat är pressat, inkorgen växer, besluten väntar. Ändå finns där...

2) En historisk tillbakablick: Hur det började och vetenskapliga rötter

DAS växte inte fram över en natt utan ur en envis känsla av att våra vanliga sätt att förstå utveckling i arbete var för...

3) Så fungerar DAS: Tre steg och sex nyckelbegrepp

Det här kapitlet beskriver översiktligt hur DAS-metoden fungerar i praktiken. Efter de två första kapitlen om vilka idéer DAS vilar på och varför metoden...

4) Uppdrags- och taggdesign: Från nyfikenhet till färdig DAS-design

Design av uppdrag och taggar är startpunkten för hela DAS-processen – här läggs grunden för både engagemang och kvalitet i allt som följer. När...

5) Digital Datadriven Dialog: Att leda sina kollegors lärande

Nu kommer vi till något av det allra vackraste med DAS, men kanske också det mest utmanande. Den där stunden då vi som leder...

6) Dataanalys med DAS: Intelligent ”tänkande”

Nu kommer vi till tredje och sista steget i DAS, där S:et står för ”Sample the impact”. Hur gick det för oss? Vad lärde...

10) Teoretiska grunder – gjorda praktiska

Det här kapitlet knyter DAS till fem pelare och översätter var och en till praktik. Klinisk experimentering: hjälp före mätning; kör små, kontextspecifika interventioner;...